Aug 1, 2010

Marwan Khoury | Terbaik dari Ladang. eh, dari Lubnan :]

sejak bila aku jatuh cinta pada dia lagu-lagu dia, aku pun tak pasti tapi semuanya gara-gara kakak aku, k.elly yang minat melampau dengan dia, sampai mempengaruhi organ-organ aku sekali. gila kau, lagu...tertusuk sampai ke jantung. arab kan stail sama juga dengan Hindustan, mendayu-dayu. memang masuk dengan jiwa lah...


siapa Marwan Khoury?



Marwan Khoury dianggap salah satu / seniman yang paling berbakat & dihormati Lubnan Arab. persembahan berjaya Nya tinggal di tempat-tempat paling berprestij seperti Opera House dari Mesir dan Carthage Festival Tunisia adalah saksi besar .. walaupun dia mulai bernyanyi secara profesional bukan dari waktu yang sangat lama. 


Dia orang berbakat multi: menyanyi, menulis, menyusun dan kadang-kadang menetapkan muzik lagu-lagu. Dia sangat terkenal dengan gaya unik romantisnya; bahawa perhatian seseorang grabs & memaksanya untuk mendengar kata-kata manis & luar biasa & melodi ... bermula dengan legenda-nya "Kil El Asayed" ... akan melalui "Aser El Shou", " Dawayer "," Ana Wel Lail "," Ya Rab "... dan banyak lain ... baik lagu dalam suaranya atau lagu dia menulis & terdiri untuk penyanyi lain. 




Marwan Khoury lahir pada 3 Februari 1968, di sebuah bandar kecil bernama "Mazra'aet El Teffah" di Lubnan utara ... dia anak tengah dengan 2 saudara tua: Lina & Mona, dan 2 adik: Claude, yang sebahagian besar diarahkan klip Marwan, dan Dany, yang mengatur muzik dalam album kompilasi Marwan's "Ana Wel Lail".
 


Pada tahun 1986, Marwan berdaftar di Université Saint-Esprit de Kaslik (USEK) di Lubnan di mana dia belajar piano, Muzik Harmony dan Teori dan Sejarah Muzik. Selama tahun universiti, beliau memenangi hadiah dalam kontes komposisi muzik. Anugerah ini disampaikan kepada penyanyi oleh bekas Presiden Lubnan "Amin Gemayel". Pada tahun 1988, Marwan dihasilkan album pertamanya "Kasak Habibi" bergantung sepenuhnya pada dirinya sendiri dalam menulis dan menulis lirik lagu, dan tentu saja menghasilkan faktor pertumbuhan. 




Marwan memulakan fasa baru dalam hidupnya pada tahun 1989, bukan sebagai penyanyi tapi sebagai pemain keyboard dan pengalir band. Ia tampil di TV pelbagai kelainan-acara seperti "Studio El Fann". Dia meneruskan sebagai pemain keyboard sampai dengan tahun 1996 dan bermain dengan banyak seniman Lubnan terkenal seperti "Sabah", "Melhim Barakat", dan "Wael Kfoury". Tapi selama tempoh itu, Marwan menulis dan menyanyikan lagu tunggal "FIK Yamma Balak". Filem ini diterbitkan pada tahun 1994 dan memperkenalkan dirinya sebagai penyanyi berbakat.  



Pada tahun 1997 ia menulis, menyusun dan melakukan yang kedua tunggal "Lasbor Ala Welah". Namun, hal ini tidak sampai 1999 ketika Marwan akhirnya menjadi terkenal dalam industri muzik sebagai penulis / penggubah. Dia menulis dan terdiri dua lagu hit untuk Nawal Al-zoughbi: "Tia" dan "Dalouna." Kemudian tahun 2001 datang dan dengan itu Marwan melancarkan album pertamanya rasmi "Khayal El-Omer". Tahun berikutnya, Khoury shot klip video pertamanya "Ya Shog". 






Pada tahun 2004, Marwan mencapai tonggak nya. Ia mendarat kontrak lima tahun dengan pengeluaran syarikat besar, Rotana Records. Dia juga merilis album pertama utamanya "Kil Al Asayed" pada Mei tahun yang sama. Album dan judul lagu merupakan hit besar dan populariti yang cepat menyebar mereka. Inilah album yang benar-benar membuat Marwan terkenal di dunia Arab. Pada tahun 2005 Marwan merilis album ketiga "Al-Asar Sho'o". Sebagai "Kil Al Asayed" itu adalah salah satu album terlaris tahun itu. 




Sepanjang kerjayanya, Marwan telah diberi anugerah "berprestij Murex D'Or" tiga kali. Pertama pada tahun 2003, ketika ia mendapat pengiktirafan pertamanya sebagai seorang penggubah berbakat. Dan kemudian pada tahun 2004, tahun ia dianugerahkan satu lagi Murex D'Or untuk Best Artis Taleneted Multi (penyanyi, komposer, video, lagu dan album). Dan akhirnya pada tahun 2008, untuk lagu duo Arab terbaik "Ya Rab" dengan Carole Smaha.



Apakah lagu famous beliau?

lagu "Ya Rab", memang feeling habis... cuba kau dengar kawan.








kredit:

[info dari mukabukunya dan telah ditranslate dengan google translate, google, bukan aku ye.muahaha]


Notabulan:
fanpages dia dah dekat 100 ribu orang...memang dari seluruh dunia minat dia ni...

8 comments:

.::WaNiE::. said...

ye ye betul boleh tahan sedap ni lagu dia

MOFASAD said...

muka dia kacak macam gua

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

cuba meminati..
;)

akuzle ayu said...

wahh..hemsem...

Sheherazade said...

thanks sayang,nti ku cube dgr karya nya

Unknown said...

best jugak ye..
kire boleh masuk gak la..

soffya cik bulan said...

wanie.
farid,
ceroi,
akuzle,
diana...

happy to hear the song!

soffya cik bulan said...

peri pia..
laguku lagumu..
:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SILAP MATA :)