Jul 26, 2010

tips : bagaimana nak bermain dengan keyword/SEO



Dulu cakap pasal resepi kejayaan dalam bermain dengan keyword, kan? okay, kali ni nak cakap, pasal bagaimana nak menulis keyword dengan betul...yang dicari-cari, yang menarik hati. kata orang, keyword ni nasib je....kalau kena, kena kan..?jadi, aku bagi petua sikit berdasarkan fahaman dan pengalaman aku...kalau menjadi, buatlah. kalau tak menjadi, abaikan saja eh?


pertama:
jangan tulis singkatan/bahasa rempit/bahasa SMS


jangan curi bahasa mat rempit, nanti dia nak pakai bahasa apa?


kawan, orang biasanya tak cari dalam enjin tu, org giler atau moolut beso. tidak ye kawan. orang memang akan taip penuh punya. contohnya, kamu sendiri, taip macam mana kat google tu? jadi, fikirlah, kenapa aku guna ejaan skema bagai. selain nak jaga status aku sebagai 'bakal guru' bahasa melayu (walaupun lintang-pungkang juga tatabahasa dan ejaannya kan), aku tulis penuh tu sebab nak jaga juga trafik aku, kawan.


jadi, kalau kamu ada entry TOM kena pkl dek kuarga bini kekasih dan orang cari TOM kena pukul dengan keluarga bini kekasih, agak-agak dapat tak blog kau dulu? kirim salam lah....ye tak? (eh kawan, aku pun macam ni juga dulu... bahasa rempit. sekarang, bila aku sendiri nak pergi baca pun entry-entry lama masa mula berblog tu, aku pun tak faham...hakhak. baca SMS terus dulu menulis..sakit mata nak hendap apa yang aku tulis tu)


eh singkatan biasa-biasa itu dibolehkan ye.., tapi aku lebih prefer nak guna ejaan skema ikut format peperiksaan, cuma kadang-kadang je tersasul..:) tengok perkataan 'je' itu..itu lah yang selalu tersasul



kedua:
tajuk entry mesti gempak

biar gempak 100% macam ni...ha.


kalau rasa suam-suam kuku, baik fikir balik dan ubah. contoh, orang kita ni kan memang gegeh sikit bab-bab 18sx ni kan... atau cerita gosip-gosip pasal artis ni kan. jadi buat tajuk tu bila orang cari je, nak masuk blog kau. contoh, cari pasal 'TOM', tengok tajuk gempak macam ni, memang panas. Tom mystarz LG pukul isteri kekasih? dia nak pergi ke blog kau. jangan tulis tajuk neutral sangat seperti TOM dikaitkan dengan suami orang. agak-agak mana lagi panas?


tajuk suam-suam kuku orang bukan nak datang pun. jaranglah kalau datang pun. betul aku cakap ni...jadi, harus bijak pilih tajuk. contohnya tajuk aku yang macam ni:

dapat hadiah dari eDast | sticky mode entry dah tamat semalam.

mesti ramai yang jawab, ada aku kisah kan?hakhak.

Notabulan:

Just sharing...kalau okay, ambillah..kalau tak, tutup mata ye....ku pun budak baru belajar. tapi suka berkongsi sebab sharing kan is i love you. ye tak?

14 comments:

Nadiene said...

yup! betul itu semua.

sugar2 kapas strawberry said...

yeah.. i learning something here kakak ;)

. said...

gua tulis "romen - romen"


tahu2 obama pon view...

hebat betol gua








BLOG GUA

Sharinginfoz said...

memang bagus tips ni

Nur Areefah said...

thanks untuk tips2 nie XD

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

tq berkongsi ilmu...
;)

Amir Syahir said...

suka bc gempak dlu...ehee

.::WaNiE::. said...

ai tak kisah

ai main bubuh je

kejap bahasa awek gediks

kejap bahasa skema

tajuk entry pun main belasah ikut suke

mungkin sebab wa tak kisah pasal seo kejadahnye ni sume kot.

Good info sharing soffya. Senang orang nak google tips2 nak main SEO /Keywords ni.

ardinihumaira said...

dni suka wat singkatan tatau nape ;p

Unknown said...

terima kaseh..

Sheherazade said...

banyak ku xtau :|

akuzle ayu said...

tips yg bagus coz berdasarkan pengalaman sendirik... tq 4 sharing...

ain fathihah fhm said...

SEO tu apa?

PutraRocker said...

mantop o_O

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SILAP MATA :)