Jul 9, 2010

kenapa disable right klik ye?

bukankah itu lebih memudahkan? bila kita dalam satu blog, mahu ke blog yang lain. kita nak pergi ke blog lain, dan tak nak hilang jejak blog kita lihat sekarang, kita boleh klik 'open in a new tab'dan terus masuk ke blog kita nak masuk tu kan...kan?


dan bukankah lebih mudah orang nak ambil info dari kita punya blog? atau kita memang tak mahu berkongsi ilmu/info dengan orang lain...?


bagi aku, aku suka blogger ni, neodmarco. dia siap tulis macam ni lagi pada about me:

"Aku suka tolong orang,tapi aku bukan budak yang baik.Kalau ada apa2 yg korang nak copy kat blog ni,copy je la,lepas tu kongsikan lah dengan kawan2 yg lain yer..aku tak marah pun.Bukan boleh bawak mati pun blog ni..huhu :P"
 
 
jadi, kalau dia disable right klik, kita tak boleh nak copy apa-apalah kan? atas tujuan itu jugalah aku tak pernah disable right klik pada mana-mana blog aku. sama seperti Neo, ilmu/perkongsian yang setitik tu, kongsi...copylah nak copy pun, tapi buatlah ia secara berhemah...


renung-renungkan...bagi aku kenapa kita nak saling menyusahkan... dah kemudahan teknologi ini menyediakan jalan, kenapa kita nak menutupinya... kawan, letakkanlah sesuatu di tempatnya...okay?



ingat tak perkara ni,

kalau kita memudahkan urusan orang lain, Allah akan lebih memudahkan urusan kita... dan sesiapa yang menolong untuk kebaikan orang lain, walhal mengalihkan duri di atas jalan pun, kenapa kita pula nak buat sesuatu yang menyusahkan orang lain?


fikir-fikirkan...



Notabulan:
Aku cuma berharap sentiasa diingati Allah supaya jangan lupa, alpa dan takbur....


[autopost.suka tak?]

13 comments:

mama affan said...

bagi ryna ok jer..mmg info kat blog utk di share..tapi bg yg meng disable kan 2 mgkin ada pengalaman ngeri kot yg buat mereka lebih hati2..hehe..

msg2 punya pendapat kan..tapi sharing is caring kan..huhu..

Unknown said...

setuju setuju...

ardinihumaira said...

dni pun nak sentiasa mengingati dan diingati Allah.. amin..

p/s: kalau blog terlalu peribadi baru okay disable right click. kalau nak kongsi maklumat, takyahla disable sebab maklumat tu nak dikongsi, kan.. paling tak suka kena tag tapi blog dia disable. cmana nak jawab tag dia tu.. pening kepala nak taip balik :'(

FyZa said...

yup.setuju dgn kamu..;)

Byzura Mj (By) said...

saya disable gara-gara org tiru ayat. tp boleh je copy. ada caranya.dan elakkan orang mengopy gambar :).gambar kita paling penting. skang dunia ciber ni macam-macam :)

.::WaNiE::. said...

aku lemah kalau disable right click ni

rasa nak lempang pun ada


hahahahha

Ken Wooi said...

prevent copy and paste? actually dont need right click also can copy lor..

just ctrl+A, ctrl+C then ctrl+V on microsoft words or smth.. =)

xazryx said...

ha'a .betul la .camtu aku nk enable right-click blk la .

sugar2 kapas strawberry said...

kenwooi: thnx utk tips tuh.hik2

akk.sy pon xsuke disable right click kot.klu org tu sorg blogger yg berhemah dia xkn plagiat kita nye n3.tp utk sesetengah n3 nk copy paste sy pon xmarah.jnji sy tahu.kdg2 myampah gak org disable right click nih.cm bgs sgt.haish

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

tahu xpe...
aku dah la suka right click...
;)

Sheherazade said...

hmm,gambar yg ku risau

tp ku x disable pon

Anonymous said...

disable same je mcm tak disable. klu tulisan pun org boleh copy mcm kenwooi ajar. n gambar boleh print screen, paste to paint and save the picture. zaman siber skunk ssh nk betul2 privacy.same je kot disable tak disable :/

||aLeaSaRa|| said...

hye slm perkenalan.kite pun tak faham ngap ye mesti disable.dh pnt2 scroll samapi bwh bc tutorial/n3 bil nk dikongsikan dgn member lain,terus down.sebenarnya kite type disabale right klik kat google then keluar link blog ni.dr nak baut trs tak jd.yelah kalau tak nak share,baik tak yah ada blog kan..he3..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SILAP MATA :)