Jul 16, 2010

konotasi makna 'MAIN'. 18sx ke?

Situasi 1:

bila kami bercakap...

aku :eh, mu main dengan sape lening?
kawan :main dengan pakwe lama aku ah.


apa kau akan fikir eh? main yang macam mana dalam gambaran kepala kau orang?



Situasi 2:

keyword : Main dengan atok




apa yang kau akan fikir budak ni cari? main permainan dengan atok ke.. atau 'main' yang serupa lain? contoh, bila aku tulis entry 'main dengan atok' tapi aku tulis main congkak, si FID cakap...

fiD said...
keyword tu sebenarnye org cari pasal lucah la kak... aku punyer pon tiap ari org cari men dengan mak cik...



Situasi 3:

laki cakap kat bini : "baby, jom main!"


(cess, baby....hakhak) eh, itu pun sama dengan makna kedua tu kan? main antara suami isteri... laki bini. yang ni orang kahwin-kahwin punya hal. kau jangan sibuk, faham?



Ulasan:

Dalam situasi 1, kami orang Terengganu (belah aku lah), memang 'couple', kami sebut 'main'. maksudnya, bercinta dengan siapa sekarang? tapi orang Kelantan, seorang kawan aku ni terkejut bila dengar.

kawan : owoh, bahayo demo perkataan... main... tak sedap dengar jah.

maksudnya, dia  pun pakai main untuk maksud ketiga.



Dalam situasi II, boleh wujud kecelaruan. mungkin orang tu betul-betul cari permainan dengan  atok, tapi berdasarkan fahaman hari ini, maka ia sangatlah menjurus kepada carian main 18sx, kan FID? dan itu jugalah berdasarkan apa yang aku faham, tapi aku perli yang mencari dengan buat sisipan main congkak dengan atok. he....



Situasi III pula tentulah tidak asing lagi maknanya dan memanglah tidak celaru, mahupun konfius, melainkan bininya agak bodoh-bodoh alang, kurang faham... maka, mungkin diajaknya main pondok-pondok ataupun main kahwin-kahwin lagi sekali. hakhak.


jadi, samalah juga bila ada yang cari  main dengan nurse...kan?


Notabulan:
Yang main-main itu tak termasuk ye....:)

4 comments:

.::WaNiE::. said...

hehehehe

situasi pertama tu tengok pun dah tau maksud dia apa

confirm2 bukan 'main suami isteri'

.. situasi 2
hanya si penggoogle saja yg tau. mungkin dia sedang mencari gambar utk buat entry pasal atok dia kan?

situasi 3

jap apa situasi 3 tadi?

lupa la

baiiii

Peri PiA said...

main pondok2 ok la,hak3

sHaiRA haIFA said...

sy main2..hehe

codes 13 said...

lain org lain ragam
lain tempat lain bahasa
lain kata lain makna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SILAP MATA :)