Apr 8, 2011

kome suka baca entry yang pendek ke yang panjang?

kadang-kadang timbul kekonfiusan dalam dunia blogging ni. sebagai blogger, kita memang lah mahu sangat tahu, apa yang pembaca nak? apa yang pembaca suka baca kan? iyelah, buat apa kita tulis-tulis tapi tak ada yang datang membacanya, tak ke sesia namanya tu?


bila kita update entry yang panjang-panjang, rasa macam eh ada ke orang nak baca aku melalut nihh? kan karang, macam aku syok sendiri pulak taip panjang-panjang lepas tu tak ada yang baca pun. kalau baca pun, kot pilih sekerat-sekerat tang dia suka nak baca je.


lepas tu komen pulak main redah aje.... dia skip-skip baca, tak pun baca part yang bismilllahirrahmanirrahim, then, baca part yang sodaqoAllahulazim, lepas tu dia pun picit butang komen, komennnnn.... dan baiikkkk punya komen. kalau kena, nasib baiklah, kalau tak? adehhh. itu yang parak tu. yuyu zulaikha ada tulis pasal ni dulu.


kalau famous macam cikepal, yang cakap merapu-merapu tapi mencuit hati, yang buat entry panjang tapi sedap dibaca tu, tak apalah kan? ni awak bukan siapa-siapa, lepas tu tulis panjang-panjang, rasa kasihan pulak kat pembaca yang nak membacanya. jarang-jarang, kadang-kadang, sekali sekala okeylah kan?


ben ashaari pun pernah cakap dulu, makin panjang, makin banyak nak kena edit sebab tu jadi malas nak update. so, tulis jelah entry yang pendek-pendek...asalkan update. so, sebab tu, dari jadi penulis tegar yang tulis panjang-panjang, tapi satu atau dua update sehari, kita tukar jadi entry pendek-pendek je, ada sambungan-sambungan dia. sebab rasa nak ambil langkah selamat....kot ye pun pembaca malas sangat, takkan nak khatamkan entry yang secoet, yang beberapa kerat je perenggan tu malas jugak, dak?


tapi tadi, ada baca satu entry kat blogger yang agak famous jugak, dia cakap dia suka satu blog tu... dan dia cakap, entry dia sekali update tak mainlah 2, 3 perenggan aje. that means, dia suka baca entry yang panjang-panjanglah kan, dan blogger yang update entry pendek-pendek ni macam tak kenalah kan.... HU HU.


jadi sekarang, kita jadi macam blur... apa yang pembaca nak sebenarnya? ada yang kata, letak diri kita sebagai pembaca. tapi semua pembaca tu seleranya sama ke?


apapun, yang kita nampak dalam dunia blogging sekarang tak sama macam dulu-dulu mula blogging.... macam dulu tak ramai yang ada blog pun. kejadian follow-mengfollow ni agak susah. bukan semudah hari ni... senang aje nak difollow sebab ramai sangat kan blogger....


then, yang kita nampak, yang hadap blog 24 jam, senang nak dapat follower... sama ada blog itu bagus atau tak, tapi kalau rajin say hye sana-sini, komen sana-sini, dan reply komen, memang cepat naik. kadang-kadang, blogging tak sampai 6 bulan, dah cecah 1000++ follower.



dulu rajin sangat nak geledah tips blogging nihh. tapi sekarang, blogging bukan lagi my piriority. naik atau tak, trafik maintain atau tak, follower ramai atau tak, bukan lagi kepentingan utama.... kita balik pada nawaitu yang asal lah kan, kenapa kita nak blogging...


kita bukan nak, entry kita ramai yang like, ramai yang komen, atau follower dan trafik kita naik akibat berbalas blogwalking, tapi kita nak, entry kita ada orang baca. hinggakan kalau kalau tulis pasal benda yang remeh pun, ada yang baca... even dia tak cakap dia baca, even kita tak tahu dia itu siapa.



so korang pulak macam mana?

10 comments:

. said...

saya makan mekdi.
saya makan kentaki.
saya suka kentaki.

Fendi BL036 said...

hmmm..pendapat abg fen plak...

biar pendek tapi ada hiasan gambar2 baru namoak suka nak baca...heheheh

jom ke blog abg fen...ada citer pasal air...

http://nukilanaffiza.blogspot.com/2011/04/air-botol-tutup-biru-dan-tutup-putihapa.html#links

Mag said...

huhu...xpernah pulak pikr orang suke pendek ke panjang..kalo i menaip tu ikut mood n masa n idea. tp kalau blog org i suka bc panjang2.huhu

Farah Shamsudin said...

erm.. pada yang dah femes tu, dorang tulis ape pun mmg ad je orang nak baca.. sbb dah ade followers sndiri kan.. kalau saya pulak, ikut dan jela.. kalau banyak yang nak ditulis tu, panjang la entri nye.. kalau takdr, pendek jela.. tak pun langsung tak hapdate..:)

Sheherazade said...

erm,tgk keadaan nge~

soffya cik bulan said...

nizamsani,
sy pn suka kentaki.
bulih bg sy mkn free?
:P

soffya cik bulan said...

nukilanafizza,
aahhh...pai pn rs mcm tu..pndek n ada gambar yg menarik. kan?

soffya cik bulan said...

mrs spicy,
urm... ikut kite ni kite men ikut apa yg kita suka..

tp orang yg baca...???
heheeee

soffya cik bulan said...

farah,
tu ah ada stgh orag kata,
blogger pemalas, update entry sekentot je.


yg pnjgn beru dia ckp, blogger yg teliti, rajin n update sepnuh hati. setuju tak??

klo iku tkite ni..suka2 hti je kn nk update...hu

soffya cik bulan said...

peri pia,
hehehee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SILAP MATA :)