May 7, 2010

perempuan zaman sekarang memang bodoh kalau tak pandang duit!

itu bukan saya yang cakap okay?tapi bakal adik ipar, encik NIK.berkelip-kelip mata saya saat itu.terasa separa bodoh pula time tu.he...sebab, saya memang macam tu la sikit-sikit (dia ni sound aku ke apa?)tak adalah...kami memang agak rapat.sebab bukan baru 2 hari dia masuk dalam keluarga saya, tapi telah bertahun-tahun.




katanya lagi...

"ni bukan macam zaman dulu.dulu, kalau jumpa bakal bapak mertua, bersalam..kalau rasa tangan kasar, bakal bapak mertua cakap, ni mesti rajin kerja ni.kasar je tangan...tapi sekarang kalau pergi jumpa bapak mertua, bila bersalam, kalau tangan kasar,dia takkan kata dah macam tu.


tapi dia kata...ni mesti kerja buruh, kerja lasar ni, tangan pun kasar.tapi kalau tangan halus, bakak bapak mertua cakap, ni mesti kerja sedap ni.kerja office, kerja releks..."




saya sengih.mengiyakan kata-katanya.ye, dia seorang lelaki dan dia tidak bias.dia tidak selalu berada di pihak lelaki, dan tidak selalu mahu menang.dia selalu melihat dunia dari kaca mata seorang manusia, bukan dari kaca mata dia adalah lelaki dan itu kadangkala ada bezanya dia dengan lelaki-lelaki yang pernah saya kenal.dan saya tahu, adik sangat beruntung mempunyai bakal suami macam tu...




ye, dia sudah 27 tahun iaitu 3 tahun tua dari saya, dan 5 tahun tua dari adik.dia selalu bersikap matang tatkala melayan emosi adik yang tidak menentu dan tidak juga mudah tunduk pada sikap adik yang tidak patut.sebab tu, saya tegaskan dalam surat ini supaya adik menghargai apa yang dia miliki.




itu nik mohd syukri...bertahun-tahun kenali dia, dia menghormati saya seperti seorang kakak. seorang anak sulong yang matang, yang selalu memandang sesuatu dari pandangan yang luas.tidak mengatakan salah pada sesuatu yang benar meskipun kerugian itu berada pada pihaknya.bukan lah sangat sempurna untuk kamu katakan he is the best man, tapi..cukuplah sekadar yang diperlukan oleh seorang wanita seperti adik....




berbalik kepada isu, katanya lagi...
"bukanlah nik nak suruh angah pandang harta, tapi sekurang-kurangnya memilih juga dari segi tu.kita bukan lagi hidup zaman dulu ngah...sekarang, bukan zaman susah pun tak apa, asal bahagia.tak ada lagi macam tu ngah...dunia kian berubah.sekarang, duit banyak menentukan segala-galanya...tak ada duit, susah...tu yang jadi kes bercerai-berai tu.bini lari...anak tak tahu ke mana.jadi, fikirlah...angah pun bukannya budak kecil"




jadi, apa pula pandangan anda?




p/s:tadi berdating dengan peri pia lagi.breakfast sama-sama.tunggu entry ye...:)

p/s/s:untuk peri pia, hargai memori-memori yang tercipta bersama.mungkin nanti sukar untuk ketemu lagi, tapi kalau sudah jodoh...insyaAllah...jauh tujuh batu tujuh lautan, pasti akan ketemu juga...:)

7 comments:

Peri PiA said...

dua2 penting,jika terpaksa pilih.
ku pilih ksh syg...hmmm
Rezeki Allah yg tentukan

P/S-Sayu ni :'(,ku harap persahabatan kita terus mekar.Dan jodaoh mu disini :)..Amin

Bro Framestone said...

bro ok je tangan...

berkerja ofis kekadang hujung minnggu usahakan ladang..

xpe pun, coz mertua lagi memahami he..23x

ala takat kerje pejabat ape la sgt.. zaman skrg nie org selekah nie duit kepul2.. mercedes takat pakai berdebu berlumpur lagi...

[tp itu cina la ek]

BroFramestone Blog

soffya cik bulan said...

peri pia,
ye..ksh syg itu utama...
betul tu syg...:)

p/s back:usah risau...doakan kita dekat selalu.tidak di mata, pasti di hati

soffya cik bulan said...

bro framestone,
he...ye..bro ada kerja best, kerja opis,usahakan ldg hujung minggu sj,,,kan?

he..iye..iye..:)

Khadijah Zek said...

duit penting..hati pun penting.
kalau ada duit tapi tak ada hati
kalau ada hati tapi tak ada duit
kalau tak ada dua-dua tu memang susah hidup ni

Mr.Z said...

duit memang penting, tapi jangan pandang duit semata2 je..org yang kaya tidak semestinya hidup bahagia :)

EpoL ჌Madd said...

ada gaya jodoh dah sampai seru kah? ^^"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SILAP MATA :)