Mar 24, 2010

jauh perjalanan kan, luas pengalaman?

20Mac2010 (sabtu)


....budak baru terkejut dari mimpi tidur dalam bas.hehh....




balik dari kemaman ke KL hari tu seorang diri.itu perkara biasa untuk saya.cumanya....bila dah sampai ke Kl, terasa pelik pula.owh, saya seorang.patut la pelik...(apa ke hel la minah ni.baru bangu tidur ke apa?jangan tak tahu, separuh mati tidur dalam bas wehh) apapun, seperti biasa masih sempat ke jalan TAR (ye, memori tempat budak hilang beg duit dan handset.he..malu.malu). itulah saya.kadang-kadang jalan sorang-sorang bisa membahagikan..(T_)T).ke jalan TAR biasalah, komang-komang pun sempat juga beli selendang sehelai dua.murah je jenab oii...hehe



...selendang murah itu, 2=RM15....



kemudiannya saya ke kota raya, belakang sikit dari mc'd tu.tahu kan?apa lagi, menunggu bas 41 atau 57 (hurm, encik mangkuk di sungai buloh tak sempat rushing menjemput saya...tapi tak pelah, bukan tak biasa berdikari, kan?).kalau dapat 41, mahu hangit nak sampai rumah ni. tahu tak, saya sorang-sorang berdiri di bahu jalan, menunggu bas tak kunjung tiba.apasal payah sangat bas ni, mogok ke apa?



masih sempat merakam situasi...merakam aksi...




hampir sejam juga saya menunggu.tibalah kelibat bas yang dinanti.wau, 57.macam budak nampak aiskrim, berlari-lari anak saya kejar bas tu.hoho...dan saya lihat sesuatu.sekali lagi.dan itulah yang selalu saya perhatikan bila naik bas runcit-runcit ni (saya panggil bas runcit-runcit, anda?)saya tak sampai hati...ye, selalu begitu.dan ramai yang pernah marahkan saya sebab rasa itu.pelik, kan?


...lihat pakcik konduktor bas ini.gigih kan?....




pakcik:"kl central, sri gombak, chowkit, sogo, sentul!!!"
(banyak kali jerit...melihat-lihat dan jerit lagi.mengharap)




tak boleh...memang tak boleh.saya tak boleh lihat orang bekerja penat-penat.apatah lagi, terjerit-jerit mencari pelanggan macam tu.dari seorang ke seorang.saya selalu berdoa, jangan orang terdekat dengan saya bekerja begitu.biar saya tak nampak, jika ada pun. tak tahu kenapa saya kesian.dulu ex-fiancee saya pernah marah, bila saya kesian dengan budak-budak yang kerja kat puduraya jual tiket, cari orang situ sini berebut pelanggan.menyapa siapa-siapa saja tanpa segan.nak-nak yang bekerja itu gadis-gadis, ataupun juga ibu-ibu.saya kesian...tak boleh tengok.kata dia, entah-entah duit yang dai dapat lagi bagus dari orang yang kerja ofis.hu....




tak.buka itu persoalan bagi saya.bukan saya kata kerja tu low class ke apa, tapi maksud saya...saya kesian bila saya yang melihat sendiri cahaya pengharapan pada wajah mereka.nak-nak jika mereka datang kepada saya.tu saja...berapa yang mereka dapat, itu saya tak peduli.cuma yang saya tahu...setiap hari hidup mereka pasti penuh pengharapan.ye, serupa dengan kita ada pengharapannya tetapi pengharapan itu pastinya berbeza...




itulah, makin jauh perjalanan makin luas pengalaman.dan bila lihat dengan mata kepala sendiri, pasti kau akan lebih mengerti, kan?






p/s:benar kata orang, makin banyak yang kau tahu, makin banyak yang kaut idak tahu sebenarnya...percayalah!


p/s/s:saya sebenarnya agak risau di situ seorang diri kat kota raya tu.walaupun orang ramai sibuk ke sana ke mari...jadi, saya pun buat-buat sibuk mengambil gambar..he



7 comments:

Peri PiA said...

sayang kawasan itu kurang sesuai berjalan seorg bila.kalaulah daku berada bersamau waktu itu :(

en M di sg buloh kwsan mane? waktu itu?

ardinihumaira said...

waaaa sonot jalan. dni tingin nak g jugak. hu

soffya said...

peri pia,
sis..ye, saya tahu.sangat menakutkan sebenarnya, tapi masih buat2 beran.hidup ni penuh dengan cabaran...T_T


owh, dia dari TM (kerja.sabtu pun kerja yang) dan ke puchong pick up cousin dan ke sg buloh membaiki kereta...hemmm...

soffya said...

dini,

huu...tak sonok...tak sonok.kalau berdua, lagi seronok.hehhh

Peri PiA said...

owh,membaiki kereta di SB hurmm
syg mungkin kamu telupa,xper :) http://pia-pinkylita.blogspot.com/2010/03/143.html

soffya said...

terlupa apa yang...dh kubuka link itu, tp blum dpt2 lagi...

Peri PiA said...

belum dt ape syg?hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SILAP MATA :)