May 2, 2010

alim | betulkan tanggapan sedia ada

salam semua,


mari kita betulkan tanggapan kita selama ini.bila sebut alim saja, mesti terfikir tentang seseorang yang memakai serban di kepala atau jubah sebesar-besarnya.itu tidak tepat, kata ustaz yang mengajar website semalam (kagum dengan dia, anak muda yang dipenuhi ilmu.pelbagai genre ilmu.he...)



katanya tanggapan alim itu sebenarnya ialah:


alim orang yang belajar dan dia amalkan apa yang dia belajar. kalau dia belajar 20%, dia amalkanlah 20% itu.kalau dia belajar 100%, dia amalkanlah 100% itu.



jadi, kalaupun kita tak boleh menjadi orang yang betul-betul alim, sekurang-kurangnya kita menjadi orang yang sedang belajar....betul tak?itu juga pesan ustaz itu...:) dan mulalah berusaha untuk mengamalkan apa yang kita telah pelajari...



p/s:selamat beramal...:)

p/s/s:mari kita belajar dan terus belajar okay...:)

18 comments:

Mr feckry said...

orang pakai serban tak pernah minta dipanggil alim, cuma mahu mengagungkan sunnah saja.

soffya cik bulan said...

mr feckry,
ye...tp org yg salah tanggapan.jadi, amri kita betulkan tanggapan...:)

ardinihumaira said...

;) kita kena selalu belajar. belajar saja pon dah dapat pahala apatah lg mengamalkannya

penaberkala said...

tetapi hakikatnya org kita arini pandang pemakaian sbg alim ataupun tidak
personaliti itu penting
tp,ada gak yg tampak alim luaran, tp dalaman hampeh

Peri PiA said...

belajar hingga ke liang lahad

Nur -al- Ain said...

pastu tanggapan orang, yang berjanggut, bermisai alim. sekarang takde lagi dah.. fesyen je lebih

Rashid said...

Alim di mata.. moga alim juga di hati..

FaTiN said...

ada yang alim-alim kucing

honey amour said...

kalau itu macam,aku ne alim la..hikhikhik..

pawaka19 said...

kadang2 bile tengok pakaian rock..rupanye orang tu rajin mengaji n solat..susah nak menilai orang kan?

soffya cik bulan said...

dini,
ye..betul tu dini.bljr smp mati...:)

soffya cik bulan said...

penaberkala,
sebab tu jgn cepat buat assumption...kan?

soffya cik bulan said...

peri pia,
betul tu syg...:)

soffya cik bulan said...

nur-al-ain,
thnks follow blog akak...dan drop cmmnt...

emm, jadi hati2 ye dik

soffya cik bulan said...

rashid,
ye..itu pasti indah, bukan?

soffya cik bulan said...

fatin,
ohhh...alim2 kucing itu lg berat.hati2.
ku pnh jumpa.pnh kena.serik.

soffya cik bulan said...

honey amour,

he...:)

soffya cik bulan said...

pawaka 19,
ye...jadi tk bleh ada persepsi awal.kenal dulu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SILAP MATA :)