May 5, 2009

budi bahasa.apa kes??

salam...x sbr rasanya nk tkn2 punat ldtp nie ha. tp td bengang melampau. sgt berapi2.tkut lak kalo tulis time tu leh hncuss ldtp yg comel nie. ikuti cerita di bwh k, tk lain tk bkn psl budi bahasa.tapi...persoalannya, tdk berbudi bahasakah pia n sgt berbudi bahasa kah dia???

JOM TERJAH!!!

di fakulti bahasa. pia ngh on fon (tgh sbuk mlyn si eyna, yg tk tau mane letaknya COSWAY. pia, tetau r. bkn reti sgt nk describe tmpt2 nie.bb kddkn n jln2 ni aku agk failed sket.pening.). sdg menuruni anak tgga ke tingkat satu. dalam sibuk2 tu, tiba je sorg lecture ni yg dh agk berusia, lalu sblh ngn tergesa2 tp smpt lg sound...

"HEBATNYA CIKGU...!!"

terkejut.tk perasan dgn khdrn lecture tu. dn tdk tahu kenapa ia menyapa begitu. pia cuba senyum dgn dia.pelik.berguraukah dia?senyum tiba2 mati.sbb dia pn mmg dh keatas, menghilang dr pndgn mata sbb dia pn tergesa2 gak kn. tp pia dpt dgr, some sound like this...trg butirnya. berdesinggg telinga...

"TAK BERBUDI BAHASA LANGSUNG!!!!"terkejut.terpana.terkedu.terheran.tersedak dn segala2nya time tu.wat happen??sound kt pia ek cmtu???tp pe salah pia???pia turun ke bawah dgn prsn bercampur-baur. lecture ni..pia knl sgt dgn skp dia, pntg ngn org yg tk berbudi bahasa. kalo org tk berbudi bahasa, dia akn sound time tu jgk. tp kalo skp dia mcm tu, adkh dia tu pula berbudi bahasa??

dn mn perginya pepatah "YG TUA DIHORMATI, YG MUDA DISAYANGI" tu??pia bkn nk ckp pia tk slh..bkn tls ni nk tegakkn benang yg separa basah tu. tp msh terpikir2 apa slhnya pia smp sanggup dia sound mcm tu?? sdgkn ms tu, pia on fon..tgh sibuk. dn btul2 tk prsn dgn khdrn dia. dn biasanya, kalo jumpa dia sblm2 ni pon, msti pia bg salam nya or apa2.bknnya dgn dia je, lect lain pun (helah bela diri.tp siyes, btul...sbb rsnya diri ini msh kaya dgn adab rasanya).

tp pelik, lecture ni pun satu, bila kita bg salam kn, senonong je dia berjalan. senyum pn tk. jawab pn tk.kalau dia ckp jwb dlm hati..jd lbh baik kita bg salam kt di dlm hati gak kan??? tp tang dia, tkpe plk kan??berbudi bhs plk kn??pelik.krn kddkn dia sbg psyrh, dia menuntut rs hormat dr kita. tp dia tk mahu plk mghrgai pghrmtn yg diberikan. pelik.lagi satu, yg pia asyik pikir, kalo dia lah berbudi bahsa sgt, ptt ke dia sound pia mcm tu??btl.pia btl2 tk sangka td, kena mcm tu.sdgkn xde niat pn nk jd krg ajr ke hape.

pia tk bleh tau, bila kena mcm ni, blh satu hri mau fikir.nk tido pun tk lena..rs bersalah sgt2.rsa, knpa lah kena mcm nie.sdgkn aku ni xde niat gitu pn.hya krn kslhn yg tk pia sangajakan,pia menanggung suatu beban dlm punduk fikiran ni.entah, tiba2 rs teraniya.huhuu..btl.kalo ramai org. tk ke sume org tgk pia td???nsb ada 2 je mkhlk tuhan sbg saksi. dn ia sgt mmberi ksn pd psikolgi pia tau.tk blh..mslh gni.sbb ia mnimbulkn tnda tnya dn kerisauan.mmg xbleh...x bleh blah r.

tp ape nk wt, kite hnya student.dn dia mggunakn autonomi yg dia ada utk berbuat sesuka hati pd kita. kenapa ye??knpa, mstikah kita berasa tggi diri dgn kddkn yg kita miliki?? jgn tatau, lect ni dia pnh cite kt kls pia hri tu, dia ada sound sorg cashier ni, psl pggil dia "pakcik".

cashier: pkcik, belah cn ye.lect tu: sape pakcik? bila ms plk aku nikah dgn makcik kau??

ha, smp mcm tu sekali.cuba bygkn apa prsn anda jika duk kt tmpt cashier tu. terkejut.tersedak.terpana.pasti. dgn alasan cashier tu pggil encik kt org sblm dia, tp time dia pggil pakcik.mentang2 r dia selekeh.dia ckp la...dlm hal ni, mmg ada slhnya gak cashier tu. tapi...dlm pokok budi bahasa yg kita perbincangkn nie, kita lihat lect tu, sbg org yg lbh tua. tergamakkah kita, sound org camtu???even dia slh sekalipun dn mnykitkan hati kita???tk bleh ke, kita yg thu sgt budi bahasa ni, yg 'jogho' la dlm bb ni, tegur dgn bebaik.dn tk bleh ke, kalau kita tkyh amik pot sgt, istigfar dlm hati, dn merendah diri. percaya tk, dia tegur bukan krn dia nk org tu jd reti bahasa, tp oleh krn rasa diri tk ptt dilayan as a PAKCIK.betul tk???sbb rasa i'm a lect...a profesiaonal person.how dare da gurl called me pakcik????rite...???

mksd pia kt sini, kalau rasa tk puas hati kt org, rasa nk sgt tegur org ni, fikir dlu ttg diri. berbudi bahasakah aku??sbb pd pndpt pia, org yg berbudi bahasa tkkn buat mcm tu.tkkn merendah2kn maruah org lain, walau dgn cara apa sekalipun.betul tk??dan bg pia, bila berhadapan dgn keadaan mcm ni, lbh baik amik pendekatan tersendiri, sabar dn ckp dlm hati...

"ala...apa lah sgt kalau aku tdk dipedulikan.apalah sgt jika aku direndahkan...biarpun mrtbt aku rndah di sisi manusia, ttp aku hrp martabat ku tggi di sisi ALLAH"
tk bleh ke??baru lh kita tk cpt marah. rasa bertolak ansur dgn kesalahan2 org disekeliling. lgpun, bg pia.murni je ungkapan "PAKCIK" tu,betul tk??tp tk thu la org2 di luar sana cmne. bila tk puas hati atas kelakuan atau tndkn org di sekeliling, lbh baik berdiam diri dn bersikap tawadduk.itu yg akn cpt menghilangkn marah dn lupa atas kesilapan2 org lain thdp kita. cuba la kita pikir,

"aku lagi banyak wat sakit hati orang." mesti kita rasa bila nk marah tu, kita beringat2. kita jd rasa, "apalah sgt kslhn kecik org tu, yg mgkn tk dia sengajakan..."

betul.pia betul2 fobia. rasa lps ni, tknk tgk lg lect tu, takut....bkn apa, pia mmg tk bleh org sergah2 mcm tu.kalau pia silap, perbetulkn.dn pia sendiri, dgn rs rndh diri akan memohon maaf. sungguh, pia bkn org yg lokek dgn perkataan 'minta maaf'. tp kalau itu caranya, wat pia takut, fobia dn rs bersalah sgt. besar sgt ke kslhn aku tu??dn jika bsr sekalipun, ptt ke aku disound begitu??ditegur dgn cara yg kasar???

kesian pia buat diri sendiri...isk3.pia tulis ni bkn nk sabotaj ke hape, protes ke, atau nk mmberontak, tp pia tulis sbb hti pia btl2 tk sedap.tk puas hati??ada lh gak...as a human being, pia akn pasti rs tu.tp yg pia nk ckp kt cn, pia bkn org yg xde budi bahasa, tk reti bahasa or anyelse (lau tk caya, leh tnya org kampung pia, or ketua kmpg pia tu.hu3.), tp hny kslpn yg tk disengajakan, kena je mcm ni.syiaannn...tkpe, hari ni hari dia, esk lusa mgkn hari pia lak..hua3.tkdela.

pia, td kan...

1st, rasa terkejut badak.terpana. tersentak.terkedu.tersentuh...
2nd...sedih.hmpir menitikkn air mata. bsr sgtkh kslhn aku dimatamu??hua3. mampukah aku menyatakan bhw aku tdk bersalah kerna tdk sengaja, dn tdk berniat berbuat begitu, sdgkn dia org besar, aku org kecik, dia bagai gajah, aku hanya semut merah...(smpt lg).
3rd...tk sdp hati.tk sdp badan.tk sdp mulut...terfikir2.tertanya2. kenapalah..jadi gini???mcmne nk berdepan dgn dia di hari esk??? (nk tido, tk dpt tau.tk lena.dhlah smlm tido lwt, memerap dgn nota utk exam pg td).

tp kesimpulannya, walau pun apa prsn pia hari ini, tdk ada sekelumit dendam pun, or memberontak, mencaci maki lect tu, kerna pd hakikatnya, pia ttp seorang anak, dn dia ttp seorang bapak....

***************


Skrg ni kita lihat pula BUDI BAHASA sorg ibu k...cantek.sgguh cantek. (biar ah ckp puji ibu sndiri pun.dh kite ank dia...lgpn, ni kn blog sy.suke hati lh kn...bkn kne bayar punn.huhu...) smlm pia kol mak kt kmpg.dgr adik ckp kete rosak teruk. tau pia abg yg drive kete tu skrg. satria putih.bkn yg baru punye, kete lm da tau.sbb tu kena jg bebetul. pia risau la, sbb kami dh plan nk gi jejalan besok.mak dtg amik pia kt sini, dn kiteorg nk gi jejalan.family holiday... lau cmni, rosak program den. tkmo..nk pegi jgk.dh plan baik ni.

(skrg, ikuti dialog ini dgn teliti, utk memahami mksd teks dn pernyataan di atas ok=p)

pia : rosak gane mak??teruk sgt ke...
mak: tau r...nk try gi bubuh selendar esk (sebut mak pia dn pia sekali utk word slinder tu.org
ganu...)
pia : dh bkpe smp kering beno...??
mak : tau lh abg mu...wt gi keje hari2.dok tgk...
pia : owoh, dok leh hdp lsg r...??
mak : dok hidup tu, bateri kering...
(pia pun bkn tau sgt psl kete. psl apa
dia hdp ke, xmo hdp ke..aku pdulik hape??haha.yelh..sy hny penumpang
setia.=])
pia: dh bkpe abg smp dok care gitu seme beno... dhlh nk
gi jln ni... (feel upset.bimbang.campur
geram)
mak : ala, tkpela..ni jd pgjrn ke dia. lps ni, dia reti
dhla..jd gne kalu dok care, kalu lok2 (biar2) sgt. bila jd gni, bru dia
paham...pasni, dia beringat lah tu...dok...
aduhh, kena lak..tersentuhnya hati pia. tgk, BUDI BAHASA dn BUDI BICARA sorg ibu. even, abg pia tu selalu je buat dia marah + geram, berbndg dgn pia ni..hehe, ank baik lh katakan.wek2. tp adkh dia membalas??atau melawan??bkn dgn ank2 dia je tau dia mcmni...kalau kslpn org yg tk disengajakn, dia mmg mcm tu. mgkn itu dtg dr sft rndah diri dia, sbb dia thu, dia bkn org yg berkedudukan, yg pelajarannya hanya stkt drjh 2, dn kini hny bergelar seorang buruh kilang... alhmdulillah, dlm diam pia bersyukur. bersyukur krn dia hanya seorang buru kilang, yg penguhujungnya tdk menjdikan beliau seorng yg meninggi diri) syukur dilahirkan sbg anknya, pn hasenah mat ali.even dia ada garang dia, tp bkn mudah2 dia menunjukkannya kecuali jika kedudukan dia sbg seorang wanita dientengkan dan amruahnya dicalar...thts my mom.proud of her...ths y im say, she's da one n only.my mom + my dad.sayanggg dier....hanya ALLAH shj mengetahui bsrnya kasih ini.

dan dlm hati ni gak, sgt respek dato' rosli. dia lh salah satunya lect kt fakulti bahasa tu yg tggi betul adabnya. budi pekertinya.merendah diri tkyah cakap la..ckp lak serupa BIKIN.ckp budi bahasa, dn sgt2 berbudi bahasa. walau dia bkn calang2 org tau...DATO' PADUKA. dn bru2 ni pia dgr dia dh dpt plk prof madya.huhh..tabik spring. dia org sastera tau.yg sgt2 teruja mempopularkan puisi lm, terutama TEROMBA. dia low profile ja.seingat pia, kalau dia tk puas hti, dai diam je ms tu, dia akan msk kelas, cerita la pglmn dia tu dgn sape2, student mne2.tp tdk disebutkn nama, hnya cerita utk beri pgjrn kpd kami. moga kami tk buat mcm tu. tp tkde..seingat pia, dia tk pnh sound2 org gitu.kecuali jelas krg ajrnya.mgkn la.tp pnh tau, dia mgjr ksl dramanya, tiba ada satu kelas dtg dgn krg ajrnya, ckp tmpt tu diaorg punya. dgn kasar bahasanya. tp dato' ttp cool.even, student dia dh bengang. dia hanya ckp... "baik,bg kami ms 5 minit utk kuar dr sini..."c???dia lg dato' tau dn tggi pekertinya. tp msh lg blh bersabar, dn tdk amik besar kes tu, walo sgt jls krg ajarnya mereka2 itu...tabik tk???)

pia says:namun gitu, kecik jgn disangka anak, besar jgn disangka bapak tau..hu3. dl hti bersykur, krn dlahirkan sbg ank susah.dr ibu bapa yg juga susah, dr keturunan yg bkn sng. sbb, itulah yg sbnrnya mengajar erti kehidupan + kesabaran + kegigihan. ingat, berhati2 menutur kata...fikirkn, mgkn bg kita, mdh je mengeluarkan kata2 itu, tp kesan pd org yg menerima, mgkn sgt hebat.lbh dr yg kita jangkakan.

.org yg tk lembut. kdg2 keras kepala. tp jiwa sgt halus dn hati sgt lembut, mdh tersentuh dn mdh mengalah...pia.

4 comments:

rubbysuzy_86 said...

biar miskin harta..tp kaya dgn budi bahasa,i2 yg pnting dlam hidp bru la dpt jadi manusia yg lebih dihormati...kan pia???anyway..selamat bercuti pia....:-)

Runnitaf said...
This comment has been removed by the author.
Runnitaf said...

kak pia sbr eh?
mmg xptut btul lect2 tu ckp mcm tuh.
bknnya kak pia jeling kt lect yg prtama tu pun.
lg stu, yg lect kak pia pnggl pakcik tuh.
kasar gle bicara dye.
mmg x patut.

stingray said...

sbr ea...ore tuo meme lagu 2...yo sero besa doh kea...
kalu tnyo pung...dio lbey make gare...nk uat gano...
tra sangka baekjer...uat sedap ati...tau susoh tp...harmoni sesamo kito 2 ado ag kea...
papo pun kito ado bdi bhso ag kea....bia laa yo 2

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SILAP MATA :)