Feb 23, 2010

Tanah, Air, Angin & Api

Tanah, air, api dan angin. itu elemen yang terlalu rapat dengan dunia kita bukan?? ia 4 elemen yang sering disamakan dengan sifat manusia kerana sangat berkait dgn hakikat ciptaan manusia itu sendiri...betul tak? lalu, keempat2 petala tersebut digunapakai utk menterjemahkan sifat-sifat diri manusia supaya kita ada landasan utk lebih mengenali sifat diri kita. penting untuk mengenali diri kita....iaitu hakikat diri. sehinggakan pada pandangan aliran hakikat (yang pernah diucapakan oleh seorang kawan ye), "kenali dirimu....baru kau dapat mengenali tuhanmu.". Jadi sangat penting untuk kita mengenali hakikat ciptaan diri kita.




tidak pula dikatakn ia 100% betul, tetapi sangat boleh diterima akal jika dilakukan kajian sewajarnya, dikaitkan pula dengan tarikh kelahiran seperti yg pernah diutarakan oleh pakar motivasi dato' Fadzilah Kamsah.



Malahan, kajian tentang perkaitan 4 elemen tersebut dengan sifat manusia juga banyak dilakukan oleh individu-individu tertentu. Contohnya, yg terdapat pada blog novbrown. (mempericikannya kepada sifat wanita berdasarkan 4 elemen itu....en.nov, boleh saya cedok pasal tu tak? en nov pun dapat via emel kan....??hehe. apapun, kredit untuk en nov untuk salinan ke blog saya ini).nak baca entry penuh pasal ni klik SINI...ok, berdasarkan tulisan itu, saya boleh dikategorikan ikut entiti ini;



WANITA AIR
Wanita air terdiri daripada mereka yang lahir di bawah zodiak;
Cancer (22 Jun-23 Julai)
Scorpio (24 Oktober-22 November)
Pisces (20 Februari-20 Mac)

Mempunyai sifat semulajadi untuk berkembang maju.
Mereka ini dipandu oleh perasaan hati dan mempunyai sifat mudah bersimpati, berdaya imaginatif, sentimental, mempunyai perasaan yang berubah-ubah dan berhati hati.
Tenang dan mudah tersentuh oleh emosi orang orang yang berada disekeliling dan cepat mengeluarkan air mata dalam sebarang situasi yang menyedihkan.
Mudah mengikut rentak emosi orang lain dan juga diri sendiri.



......i like.....=D


soffya....anak ke-2 (unsur air) & berzodiak scorpio (31 oktober 1986).juga air.kena kan?




manakala blog oleh penyair dan sasterawan Marsli N.O pula menjadikan 4 sifat ini sebagai tittle blognya dan taglinenya pula ialah...."nyatakanlah sesuatu yang benar, meski pahit". Sekali dibaca, sukar ditafsir. boleh faham tapi apa kaitannya dengan 4 elemen itu dan hingga kini, pia masih blum mengerti.....




erm...tahu tak kenapa pia tiba-tiba cakap pasal empat entiti alam ini??actually, pia orang yang sangat berminat nak mengkaji benda ni dengan lebih lanjut., dan sampai satu masa, pia akan kaji juga dengan lebih mendalam...insyaAllah.....




bila cakap pasal elemen ni juga, teringat la pula satu cerita.cerita kelakar tau.kih3. okay, kita tinggalkan bab series itu....kita masuk part kelakar ini. (kalau tak kelakar, tolong juga gelak, ok?)




Actually, hari tu time duduk lepak-lepak kat rumah, jiran pia yang juga merangkak kawan baik emak pia yang pia anggap juga macam saudara sendiri, telah membuka cerita. kami masa tiu ramai-ramai juga la. Maklong (bukan nama sebenar.ececeh....) pun bercerita pasal anaknya, iaitu satu-satu anaknya, si Awin (bukan nama sebenar juga).nama-nama kena rahsia la kan, nanti kena saman pula, niaya (walaupun diaorang takada blog pun...pia berani confirm maklong tak ada blog.huhuu).ni bukan kes mengumpat ke apa tau tapi berkaitan dengan isu 4 petala itu tadi la.




Ceritanya, maklong ni dah pening bagai. Sebab si Awin (yang juga baik dengan pia) ni suka sangat bergaduh dengan tunang dia. lepas gaduh, gaduh. dan gaduh lagi. tapi time baik, masyaAllah...gelak situ, gelak sini.kih3.kih3.maklong laanh yg cakap kna.menyampah aku! kata maklong lagi....hohoho, pia gelak aje la dengar.then, maklong rasa tak sabar-sabar sangat dah nak menikahkan diaorang (sekarang dah bernikah pun...dah ada anak sorang pun.huh, selamat...lega maklong, barangkali). pia suka lah dengar hal-hal macam ni sebab pengalaman orang, mungkin akan jadi pengalaman kita nanti, betul tak??yelah, diaorang bukan gaduh apa pun sangat. cuma si tunangnya, Mirul (juga bukan nama sebenar) suka sangat mengusik. yang si Awin pula, alahai...anginnya, agak kurang okay..(tapi if korang tengok dia kan, nampak cool je...). sebab tu la, asyik gaduh aje. takleh tak kena sikit...adela....ala, gaduh-gaduh manja. kan3.



Mak pia pun menyampuk la...(nak masuk dah ni bab air, api segala tu).




"Awin tu bekeng (loghat terengganu, maksudnya garang la lebih kurang, ada faham???) ke...??? kan, dia anak sulong.anak sulong kan tanah.mesti sejuk.sabar..." kata mak. mak memang menganggap Awin seorang yang cool... sebab nampak pun memang macam tu.pia pun sama.




then, maklong menjawab.yang buat pia, bukan pia aje, kami...gelak terkekeh-kekeh.keras perut gelak dibuatnya maklong. tak tahu la maklong niat dia nak melawak ke apa kan atau memang nak buat lawak petang hari ke apa. tapi spontan je tu...bravo maklong!




"erm...memang tanah...tapi, tanah pun, ada macam-macam tanah.tanah liat, tanah kor, tanah selut. ni hok pesen tanah kor, hok kerassss sekali ho.r..hok kalu petong2 dinding pon, dok hancur2." hua3...mantap jawapan maklong.kami gelak.betul juga...even dengar macam tak logik dan kelakar je.fikir pia dalam diam. tapi korang faham tak apa maklong cakap tu...??huhu, pandai-pandai buat faham lah ye.




"betul jugok dok...macam air, ada macam-macam air. air terjun, air pasang, air bah, air deras...hikhikhik..." mak pia pula gelak.hurrmmm...(mak perli saya, yer???huhu)



dialog tu sangat-sangat spontan tapi sangat berbekas di hati ini. buat pia berfikir.betul tu, betul juga kalau fikir-fikir la.sebab bila fikir-fikir pasal pia pula kan, as anak no dua, yang bersifat AIR, rasanya taklah cool mana pun, mcm air tu.(mmg tak cool langsung pun.perasan tak cool mana pula.haha.) kadang-kadang temperature boleh naik tahap kritikal tau, bila marah....akhir-akhir ni lah.dulu rasanya tak ada lah macam ni.mungkin sebab akhir-akhir ni, sejak dewasa ini, (eceh, dewasa..dewasakah aku???) banyak sangat PRESSURE yang membebankan hati.mungkin la..jadi emosi pn jarang stabil, dan banyak sangat problem nak handle. tapi yang pentingnya, pia cepat sejuk dan cepat memaafkan. susah nk dendam-dendam, atau marah lama-lama. tapi yang penting, pia ni sangat susah nak marah dengan budak-budak.entahlah, mungkin pengalaman masa kecil dulu buat pia sangat-sangat menghargai kanak-kanak dalam hidup pia. tak mahu lah mereka mengalami apa yang pernah pia alami....



a girl with hot temper (sometimes.haha), who loves child so much...suka sangat.biar siapapun mereka...






so, PIA kategori air apa ye??air pasang yang tak surut-surut atau air pasang pagi, surut pukul lima??haha.atau air bah musim hujan??atau ombak di air laut, huhu.lari topik.ke..air kopi, air fresh oren??hehehe, apa-apa je la...yang penting, pia tak se cool sifat air tu dah sekarang. insyaAllah, masa mungkin akan merubah pia kembali. lagipun, sejak akhir-akhir ini, banyak membaca novel-novel yang banyak mengajar tentang kehidupan. salah satunya, trilogi epik triller Bagaikan Puteri. di dalamnya, pia ketemu LAKSAMANA SUNAN, yang mempunyai sifat-sifat yang amat mencontohi keperibadian Rasulullah S.A.W. kagum sangat...biarpun ia hanya watak novel, tapi pia percaya bahawa ia bukan dongengan semata2-mata. pasti wujud insan sedemikian. tak ada yang mustahil bukan dalam dunia ini, jika Allah mengizinkan, betul tak?? yang penting, mesti yakin dengan Allah S.W.T dan yakin dengan janji-janjiNya...




"awan andai dapat dicapai, maka saktilah hamba...."-laksamana sunan. kurun ke-15.sepotong ayat yang jelas kuingat...




pia says: sesiapa ada pendapat nak kongsi fasal ni, dialu-alukan ye...terima kasih didahului atas budi baik saudara-saudari nanti....=]. tabik spring kepada penulis, Ramlee Awang Mursyid...satu lagi, maaf ye. sesiapa yang perasan tentang entry ini, diam-diam sudahlah ye.hehe.sekarang,pia dah cool balik kot...kan dah kata, saya manusia biasa, pendirian manusia kan boleh berubah-ubah. ia seperti juga musim dunia.huhu.



2 comments:

Aus MeLankoLik said...

hye pia , rajinye mengarang .
hehehe...

ade dgr gak pasal ni .

ape2 pun gadisku dalam kategori air gak..
hahaha...

tapi die ego..haha .

soffya cik bulan said...

haha...rajin tau.jgn tak tahu...kan cekgu bhs melayu.nasib tk buat surat kiriman rasmi kat sini.huhu


owh ye ke...mungkin sebab air pasang kot.kah3...


takpe2...jaga baik2 okay!dan sabar...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SILAP MATA :)