May 3, 2009

firasat vs telefon

salam buat pembaca2 luar biasa...

Oleh sbb kblkgn ni sy duk asyik baca novel thriller BAGAIKAN PUTERI oleh RAMLEE AWANG MURSYID ni kan (utk pengetahuan, sy hampir nak hbiskn trilogi novel ni utk kali ke2 utk 2 bln ini), so, sy terpandang la satu perkara yang mgkn pelik pd zaman nie...iaitu FIRASAT. HEBAT. Itu saja yg mampu sy katakan. namun, semuanya itu dgn izin ALLAH jua. kalau org kt luar sana tk percaya ttg misteri ni, tp sy percaya. mgkn ada sstgh pndpt kata NONSENCE, X MASUK AKAL dn apa2 lagi, tp sy??sy percaya...ada byk reason dia dn sy tgh kumpul bukti nih. pepon, firasat ni, berdasarkan pembacaan sy, bolehlh disimpulkn sbg satu keajaiban yg hanya dimiliki oleh org2 tertentu, sbg anugerah dari ALLAH.betul tk??? adey tambi, bkn calang2 org tau ada kelebihan ni. org tggi ilmu, iman dn amalnya shj. yg lurus hati, berkeperibadian ahli sufi dn mencontohi akhlak Rasulullah. bak dlm novel tu, firasat sufi si SAIFUDDIN @ LAKSAMANA SUNAN begitu kuat sekali seperti pengasuhnya, almarhum WALI SUFI dr Tanah Rencong, Aceh. (yg pasti, penulis novel tu bkn tulis semberono je tau. tp dia byk buat kajian. kt blkg tiap2 novel tu, dicatat nama2 buku yg dirujuk ok).


Dalam novel itu juga, dijelaskan yg saifuddin ni selalu dapat firasat ttg apa yg bakal jadi. bukanlah semua benda jgk, tp ttg kejahatan demi kejahatan yg bakal berlaku tu la.sbb dia ni kn pembanteras kejahatan di muka bumi iaitu onar dari TAGHUT, yang menunggani manusia utk mencapai cita2nya. bak kata penulis;

"Perbalahan yg bermula di langit, mencetuskn peperangan di bumi."

Faham x mksd kata2 ni??mula2 sy tk phm juga, tp bila dibaca dan direnung, barulah faham. Igt dendam makhluk terkutuk, si IBLIS durjana akibat diminta bersujud kpd nabi ADAM a.s???Betapa ia ingkar pd suruhan ALLAH, sedangkan para MALAIKAT bersujud dgn patuh. Hal ini tk lain tk bkn krn ia berasakan dirinya lbh hebat drpd nabi adam a.s yg hanya diciptakan melalui tanah, sdgkn ia berasal dr API. Maka dgn itu, murkalah ALLAH s.w.t. lalu, iblis dilaknat. bersumpah si Iblis utk menyesatkan umat manusia, untuk menjadi penemannya di NERAKA kelak. oleh itu, ia tlh meminta penangguhan MATI dari ALLAH s.w.t.


"Ya tuhanku, beri tangguhlah aku sampai hari kebangkitan" kata si IBLIS.
"Kamu diberi tangguh, sampai pada suatu maklum (tiupan sangkakala pertama)"
jawab ALLAH s.w.t.

lalu, bermaharajelalah makhluk terlaknat itu di muka bumi. dan tlh dinyatakan, betapa ia cuba menyesatkan anak2 adam melalui 3 perkara, iaitu menghasut umat manusia ketika mereka marah, ketika berada di medan perang dan ketika berdua2an dgn wanita bukan muhrim. maka, beringatlah! justeru, dlm novel ni byk la dipaparkan ttg kejahatan demi kejahatan yg dilakukan IBLIS melalui kuda tunggangan mereka, iaitu manusia yg sanggup menjual akhirat demi dunia. seram jgk baca ttg manusia sebegini. bagaimana ye sanggup mereka berpaling dari ALLAH utk memenuhi tuntutan nafsu dn mengejar syurga duniawi??Nauzubillah, selisih malaikat 44. tp bak kata penulis lagi... (lupa ayat dia cmane, tp lbh krg mcm ni la kot...)


"KEBATILAN ITU WALAUPUN AWALNYA SERINGKALI KELIHATAN MENANG, NAMUN AKHIRNYA PASTI DIKALAHKAN DENGAN KEBENARAN"


*****

berbalik pasal title entry ni FIRASAT vs TELEFON, sbnrnya tiba2 tercetus fikiran di punduk kepala sy ni. sbb dlm cerita tu, AWANG BAGAN nk cari laksamana sunan pun, walau berlayar merentasi lautan, hanya berdasarkan kata hati, jumpa juga. begitu juga mak ayh laksamana sunan tu, afta 17 thn ank dia hilangkan diri, tiba ms tu gerak hati diaorg kata bhw saifuddin tu akan pulang tk lama lagi dan Saifuddin bnr2 pulang. kuatnya gerak hati. tp kalau kita skrg ni?? mau 4 abad pn tk jumpa kan? tgk, yg terpisah ms kecil, masuk JEJAK KASIH baru jumpa. siar dlm berita, surat khbr pn baru bertemu. sbb tu la kot, dulu2 tk pyh pakai telefon pun. skrg ni, cuma nk tanya kwn kt mana pun (pdhl dia ada kt cafe je, dn kita kt kedai dpn cafe tu.hehe), msti nk SMS or calling2 kn?? kenapa ye...fikir2kn, renung2kn...=)


sy matikan di sini saja utk coretan kali ni...jika tersalah, harap diperbetulkan. dan sy tinggalkan anda dgn persoalan itu...


pia says:
sejujurnya, pia mmg kagum sgt2 dgn penulis ni.beliau seboleh2 mgkn bawa khalayak pembaca kpd ISLAM. ada lah apa2 yg ditulis dlm novelnya itu, yg sgt2 memberi manfaat kpd pia.contohnya, ttg amalam Zikirullah, doa harian dn lain2. dn da tulis pn bkn wewenang, melainkn dgn kajian yg mendalam. ni kalau buat kritikan dgn teori TAKMILAH ni, penulis dh bawa khlyk kepada asas tauhid, fikir sy. hehe. (ececeh, blaja teori dn kritikan sastera lh konon2).MISTERI FIRASAT tu...xpela, if some of us tk percaya. terpulang. (lantakla, do i care??huhuhu.yelh, smua dari kita ada fikiran yg berbeza.if sama, tkyah lah ada berbelas ratus ribu blog dlm alam maya ni kan????) Mcm lwn debat parlimen gak, walo cmane kita betul pun, ada je org nk cantas kan...ttp ada ideanya. walo x bangkang 100%, tp mesti cuba goyahkan fakta. nk izin laluan je sokmo (skdr bercakap dr pglmn berdebat dlu2...skrg, dh pencen.he3). diingatkn, pia hany cakap melalui pembacaan,apa yg pia phm.if nk tegur or betulkn ke, silakan...=]


(rujukan : Ramlee Awang Mursyid, trilogi epik thriller Bagaikan Puteri)

7 comments:

Runnitaf said...

sis, sis pny fs pun mnta emel.
sis amik sy pny la k?

kaztzoe91@gmail.com

see u there:)

Runnitaf said...

wah, x sngke.
bsr suhgguh mkna

"Perbalahan yg bermula di langit, mencetuskn peperangan di bumi."

hebat!

kuSut said...

ramlee awang mursyid ni org kmpung aku...hehehe...bangga seh

.GadisManis. said...

runnitaf:
ok...insyaAllah, will see u soon on fs k..

yup, mmg bsr maknanya.dn ramlee awag mursyid berjaya olah hal tu dgn baik...=]

kusut:
ek,??tlg mtk otograf lh ngn dia..
hu3
tabik spring wt dia la..

wongdeso_bikinblog said...

Dengan Ilmu maka Syaitan akan Takut Kapada Kita. Sangat bagus Novel dari Ramlee awang Mursyd. semoga sukses...

soffya cik bulan said...

wongdeso_bikinblog,

mmg bagus...terima kasih drop here..

Uruchimaru @ kf said...

salam cik bulan@Gadis manis aka sofia..

skdr menambah bukan kritikan,ape yg kita perolehi spnjg pembacaan kita ttg novel trilogi laksamana sunan ini,betapa tiada perkara yg terjadi tanpa Asbab baek yg batil mahupun sebaliknye semua berlaku ade hikmahnye,begitu jga halnye dgn firasat ini,klu nak bandingkan org2kita dgn watak laksamana sunan jauh bedanye umpama langit dan bumi,sbb serbi-serbi setiap tindakan didahului dgn izin dan senantiasa mengingati Allah...

sepertiga mlm sehingga subuh,kita akn liat sedikit utk bgn solat mlm2 tahajjud, tapi cube perhatikan watak LS,itu saje sda menndakan betapa ciri2 itu memberikan seribu hikmah dan sesuailah dgn gelaran beliau sbgi anak asuhan wali sufi,maka firasat itu secara semulajadi adalah satu anugerah atas ape yg LS lakukan dgn bermunajat padaNya,inilah rahsianye.."sentiasa mendekatkan diri pada yg Khaliq"

sekian ulasan kita..
*semoga menjadi hambe yg terbaik wahai si gadis manis yg baek hati insya Allah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SILAP MATA :)